De Zeskamp

Tijdens de vergadering van 20 juni 1975 draagt Thijs van den Donk het idee aan tot het houden van een zeskamp. Zoals altijd werd de voorsteller van het idee ook weer belast met de verdere uitwerking. Hiervoor werd Thijs ondersteund door Jan van Zon, Johnny Geeratz en Jan van den Brekel. Er werden een zestal spelen uitgedacht en voor de uitvoering hiervan werden de carnavalsclubs benaderd. De velden van Huize Ruwenberg werden tot meest geschikte locatie gekozen. De spelen werden daags van tevoren opgebouwd en na afloop direct afgebroken.
In 1977 werd er een nieuwe locatie gevonden voor de zeskamp, de trainingsvelden van RKVV St. Michielsgestel.
Hier werden ook 2 edities gehouden.
In 1979, er zat zeker een stijgende lijn in, was de opzet nog iets groter en de uitvoering vond dan ook plaats op het gemeentelijk zwembad.
In 1980 werd er weer teruggegaan naar de trainingsvelden omdat er geen tent geplaatst mocht worden bij het zwembad.

Vanwege het afnemende animo bij de diversen carnavalsclubs werd er gedacht aan een andere opzet voor de zeskamp van 1981. De loterij verviel en de inkomsten moesten komen van adverteerders die in een programmaboekje zouden te staan.
Deze en de editie van 1982 waren geen daverend succes. Er moest gekozen worden tussen stoppen met het zeskamp-gebeuren of het voortzetten volgens een geheel nieuwe formule. De uitdaging voor een vernieuwde zeskamp werd aangenomen in 1983. Deze zeskamp zou geschieden in samenwerking met de RKVV St. Michielsgestel. Het eerste voordeel hiervan was dat het hoofdveld gebruikt mocht worden. Er werd een commissie samengesteld die bestond uit:
Huib --> Secretariaat en leiding tijdens vergaderingen
Jan Z --> financiële en technische zaken
Ria --> wedstrijdleiding
Leo de Bakker (RKVV)--> publiciteit ism Huib
Toontje van Oorschot (RKVV)--> financiën ism Jan Z
Fried Timmermans (RKVV)--> techniek ism Jan Z

De zeskamp werd betiteld als " Dorpszeskamp". Dat betekende dat buiten de carnavalsclubs ook andere teams in konden schrijven. 24 ploegen gaven zich op voor het spektakel.
De opbouw begon zelfs al op woensdag.
Het werd een groot succes en zeker voor herhaling vatbaar.

Een overzicht van de spelen van het jaar 1985.
Spel 1: Touwslingeren over een groot rond zwembad, precies voor de tribune.
Spel 2: de wiprace
Spel 3: de groene zeephelling
Spel 4: tuimelen
Spel 5: hindernisbaan
Spel 6: rol parcours
En dan nog de rode draad
En dan nog 's avonds de denkronde.

Vanwege de onvoldoende samenwerking met de voetbalclub werd een voorstel gedaan voor weer een nieuwe opzet. De zeskamp van 1988 zou weer door De Meute zelf uitgevoerd worden.
We mochten de faciliteiten van de voetbalclub gebruiken en gelukkig bleven de paar leden van de voetbalclub die wel hun handen uit de mouwen staken, De Meute ondersteunen.
Servé Vos, die inmiddels geen Meute-lid meer was, heeft tot 1992 de 6 spellen en rode draad bedacht. Elk jaar ook weer een opgave om het toch origineel te houden.

De 10e Gestelse Dorpszeskamp kreeg het gelijknamige thema voor de joker-uitvoering toegekend. De inschrijving van 24 teams was de basis voor een geslaagd spektakel. Naast de traditionele zeephelling en de rode draad (met modderbad voor de hoofdtribune) moesten  de kruiwagenrace, het draai-tuimelspel, het badspel, het clownspel en het behendigheidsspel uitgevoerd worden. Vanwege de ontvangst van het Meutedasje was de motivatie van Christ van de Westelaken toegenomen en werd er goed en prettig gewerkt.
Hierna volgde er nog 2 edities van de enige echte Gestelse Dorpszeskamp.
Door dat het aantal teams ver terug liep en de op en afbouw veel, erg veel werk en tijd koste is besloten dit mooie evenement te stoppen.

AGENDA



Er zijn op dit moment geen berichten beschikbaar...